Er du rigtig klog!?
- en etisk undersøgelse af kunstig intelligens
Robotteknologi og kunstig intelligens udvikler sig lynhurtigt! Teknologierne er dybt fascinerende og giver mennesket en række nye muligheder. Samtidig rejser de også en række etiske og livsfilosofiske spørgsmål:
- Hvordan ændrer menneskelivet sig, når teknologien overtager flere og flere menneskelige opgaver?
- Bliver robotter og kunstig intelligens snart så avancerede, at grænserne mellem menneske og maskine udviskes?
- Hvad er det særligt menneskelige? Vores hjerne? Vores sjæl eller bevidsthed? Vores evne til at føle og elske?
- Er der opgaver som vi ikke skal overlade til kunstig intelligens at løse?
Disse og en række andre spørgsmål undersøges i projektet "Er du rigtig klog!?". Eleverne præsenteres for eksempler på, hvor langt udviklingen af kunstig intelligens reelt er i dag. Undervejs skal eleverne udforske potentialet i kunstplatformen Dall-E og chatte med den sprogkyndige kunstige intelligens GPT-3.
Derudover præsenteres eleverne for en række konkrete cases, som de skal undersøge fordele og ulemper ved, for overraskende nok er faren ved kunstig intelligens ikke at de overtager jorden, men snarere, hvad de gør ved vores selvopfattelser og opfattelse af andre.
Dermed er projektet solidt forankret i den etiske og livsfilosofiske del af kristendomsfaget, men også bibelske fortællinger inddrages undervejs.
For at sikre en høj teknologisk og filosofisk faglighed er projektet udviklet med støtte og inspiration fra Research Unit for Robophilosophy and Integrative Social Robotics ved Aarhus Universitet.
Tilmeldte lærere modtager:
- Lærervejledning
- Forslag til prøveoplæg
- Adgang til hjemmeside
- Lærerkursus om Algoritmer, AI og etik. Se mere her
Målgruppe: 8.-9. klasse
Fag: Kristendomskundskab og teknologiforståelse
Omfang: 6 lektioner
Periode: Fra september 2024 og skoleåret ud
Lærerkursus: 30. september 2024 i Farum. Se mere her
Levering: Uge 36 eller 46