Den godeste robot
- om etisk kodning af robotter
Hvordan skaber man den “godeste” robot? En robot, der ikke bare er den bedste til at løse en opgave, men som også er etisk god?
I dette projekt undersøger eleverne, hvordan deres kodning af robotten er afgørende for hvordan den handler. Inspireret af makerkulturen tager undervisningen udgangspunkt i Etikloteket, der er en kuffert fuld af etikæsker, talende filosof-plader, øvelsesposer, terninger, puslespilsbrikker og medaljer.
Med afsæt i korte introduktionsvideoer og ovennævnte genstande undersøger eleverne først, hvad etik er, hvorefter de med “kodningsbrikker” afprøver forskellige etiske positioner i forhold til robotter. For hvilken type handling er “den gode” i forskellige situationer? Og hvad er bagsiden af medaljen ved de forskellige etikker?
Projektet kan køres selvstændigt i kristendomskundskab og/eller i sammenhæng med teknologiforståelse. Det kan også tilknyttes allerede eksisterende robot-projekter, der som udgangspunkt ikke har fokus på etisk kodning. Projektet sigter på at myndiggøre eleverne digitalt og vise dem, hvordan de kan handle som skaberne bag teknologi frem for blot at være brugere. Eleverne skal med særligt fokus på den etiske dimension lære at vurdere digitale teknologiers intentionalitet og konsekvenser for individ og fællesskab.
Tilmeldte lærere modtager:
- Lærervejledning
- Hjemmeside med tutorials og explainers
- En kuffert med det etiske makerspace Etikloteket til brug i klassen*
- Lærerkursus om Algoritmer, AI og etik. Se mere her
*Etikloteket udlånes i en begrænset periode pr. skole, hvor flere klasser skal deles om kufferten.
Målgruppe: 2.-3. klasse
Fag: Kristendomskundskab og teknologiforståelse
Periode: Januar - marts 2025
Omfang: 6 lektioner
Lærerkursus: 30. september 2024 i Farum. Se mere her
Tilmeldingsfrist: 15. august 2024
Levering: Uge 46