Enestående

- eller ene-stående?


Hvad betyder det at være enestående? Føles det godt at være enestående, eller er det noget, man helst vil undgå? Kan enestående betyde, at man står ene (og måske alene) uden for fællesskabet? Har det noget at gøre med en særlig god præstation? Eller er man enestående uanset hvad?

I dette forløb skal eleverne med sanserne, gennem filosofiske samtaler og i mødet med litteratur og billeder undersøge forskellige betydninger af det at være ENESTÅENDE.

Novellen

Forfatteren Jesper Wung-Sung har skrevet en ny novelle til forløbet. I novellen bliver drengen Otto imponeret af den jævnaldrende Victors perfekte liv på de sociale medier. Otto opretter en falsk profil, hvor han fremstår som alt det, han ville ønske, han var; stærk, populær, flot og klog. Men en dag spørger Victor, om de skal mødes - sådan i virkeligheden...

Også i Bibelen er der fortællinger om at stå ene. Her dykker eleverne ned i fortællingerne om disciplen Peter, der svigtede sin ven, men det til trods fik fortalt, at han var enestående.

Kirkebesøg

Inspireret af sensorisk teater og i samarbejde med scenekunstner Betina Birkjær har vi tilrettelagt et helt særligt besøg i kirken. Her møder eleverne forskellige fortællinger og sanseoplevelser, der kan være med til at åbne for filosofiske samtaler. 

 

Kirkebesøg inspireret af det sensoriske teater

Målgruppe: 5.- 6. klasse

Fag: Kristendomskundskab, dansk

Periode: april - juni 2023

Omfang: 10 - 12 lektioner

Tilmeldingsfrist: 1. november 2022

Aktiviteter: Ny novelle af Jesper Wung-Sung, sansebesøg i kirken, adgang til hjemmeside med ressourcer til undervisningen, digitalt lærerkursus med blandt andet Jesper Wung-Sung og Svend Brinkmann 

TILMELDING TIL ENESTÅENDE